woensdag 26 september 2012

"Salt art"

Salt ... art? 

Ja, je leest het goed! 'Zout kunst' ik kwam deze term tegen toen ik vorig jaar een kunstboekje in elkaar aan het stoppen was. Ik was bezig met een eet-abc te maken en ontbrak nog wat bij de letter 's'. Hopeloos begon ik met zoeken maar in het Nederlands kwam er niet veel boven. Tot ik Engels probeerde en ik op 'Salt Art' botste. Maar ik hoor jullie al denken ... Wat bedoel je met salt art? En hoe kan je dit gebruiken in de les? 

Wat is het? 


Salt art is simpelweg kunstwerken maken met zout. Het lijkt een beetje op een zandtekening. 




Wie maakt het?

Ik leerde salt art kennen door de zoutartiest Bashir Sultani. Deze man kan prachtige tekeningen maken met een zoutvaatje en een simpel stukje karton. Hij strooit wat zout uit op een zwart papier en begint hoopjes te maken en zo ontstaan er tekeningen. Bekijk het filmpje om Bashir aan het werk te zien (dit zijn ook mijn favorieten!)



Bashir maakt ook vele andere filmpjes op zijn youtube-account. Bekijk ook zeker zijn andere filmpjes en je zal onder de indruk zijn! http://www.youtube.com/user/bashirsultani


Lespraktijk

Dit idee is zeker haalbaar in de klas! Als inleiding kan je deze inspirerende filmpjes laten zien in de klas, de kinderen zelf tekeningen (of filmpjes) laten opzoeken... Daarna kan je ze laten experimenteren met het zout. Ze kunnen vormen maken, spelen met het kartonnetje, ... Je kan eventueel krijtpoeder (lees: platgedrukte kleurkrijtjes zodat je een gekleurd poeder krijgt) aan het zout toevoegen om verschillende kleuren te krijgen. 

Wat je de leerlingen ermee laat maken, is volledig jouw keuze. Je kan mooie zout-tekeningen maken rond het thema van de herfst, of als je een thema hebt dat over eten gaat... Keuze genoeg!





Lieve lezers, ik hoop dat jullie het leuk vonden om dit artikel te lezen, als ik de kans er toe krijg om dit uit te proberen in de lespraktijk, zou ik dat zeker doen! Jij ook? 


Veel liefs, en succes!
Marjolein

[terug naar de startpagina]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten