woensdag 24 oktober 2012

Doe het met je handen ...

Zaterdagavond is bij mij steevast filmavond. Afgelopen zaterdag maakte ik daar een uitzondering van en keek ik naar 'Debby en Nancy's warme wintershow', ik vind hen werkelijk 2 gezellige dames... Welja ... heren. Tijdens de show zag ik het volgende filmpje. Eerst was ik verbaasd en zat ik met mond open te kijken vanuit mijn luie zetel. Dan heeft het me tot denken gezet ...


"Een lamp, een wit doek en een paar buigbare handen. Meer heeft Hans Davis niet nodig om paarden, honden en mannen met hoed te voorschijn te toveren."

Eerst dacht ik: "Wat zullen we nu weer eens gaan krijgen, poppenkast?" Maar toen keek in vol verbazing naar het scherm en ik kon haast mijn ogen niet geloven. Hans Davis deed het zo goed, het leek wel tovenarij. De muziek erbij maakte alles compleet. Vanaf de allereerste tot de allerlaatste seconde stond ik versteld naar het schimmenspel te kijken. 



Achteraf bekeken, is dit een prachtig project om uit te werken in je klas. Je kan hier veel leuke activiteiten rond verzinnen die betrekking hebben op alle deelleergebieden van muzische opvoeding. Ik geef je maar een idee...
  • beeldopvoeding: het schimmenspel
  • muzikale opvoeding: het maken van passende sfeermuziek met je eigen stem of muziekinstrumenten
  • bewegingsopvoeding: het maken van figuren met je handen
  • muzisch taalgebruik: het schrijven van een verhaaltje of een passend gedichtje ...
Mijn ideeën zijn eindeloos. Hopelijk spreekt het jou ook aan! Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik het zelf eens kan uitproberen in mijn klas! Bedankt Debby en Nancy om mij te inspireren! 

Veel liefs en tot het volgende berichtje,
Marjolein

[terug naar de startpagina]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten