zondag 20 januari 2013

Dworp

Klik op 'meer lezen' om mijn verslag van de vierdaagse in Dworp te lezen.


Dworp dag 1
Ondanks de verse sneeuw, konden we iets na 9 uur ’s morgens met de bus vertrekken richting Destelheide in Dworp. Eens we daar waren aangekomen, zetten we snel onze bagages weg in de bagageruimte en gingen we naar de grote zaal om ons voor te bereiden op het toonmoment dat we de vrijdag ervoor hebben voorbereid. Elk groepje kwam aan beurt en werd door een ander groepje geëvalueerd. Dat gebeurde op wel heel speciale manieren: vergelijken met een kleur, een dier of eten. Het maken van een cocktail, een muziekinstrument of een emotie. Dat vind ik zeer buikbaar voor evaluatie in de klas. Rond half 3 in de namiddag waren we klaar, ruimde we het lokaal op en konden we met onze bagage naar de kamers gaan.
 








Om 17 konden we onze zelf gekozen sessies volgen. Ik koos voor muziek. We
gingen aan de slag met gedichten van Paul van Ostaijen die we op een rimte moesten zetten of zingen: wij deden het allebei. ’s Avonds werd er een leuke quiz georganiseerd die over alle muzische domeinen gingen en waarbij onze zintuigen ook werden geprikkeld. Mijn groepje eindigde op de derde plaats … langs onderen te beginnen. Daarna, vroeg in bed!

Dworp dag 2

Het was al vroeg ochtend en na het ontbijt werden we terug verwacht in de grote zaal. De taak van de workshop werd ons toegelicht die we de dag erna zouden organiseren. We werden verdeeld in groepjes en zo kwam ik in het groepje bij Elien, Sara en Karen. Wij maakten een workshop voor de bovenbouw rond beeld waarbij we aan kostumering deden.  Rond 16 uur speelden we een spel: een sneukeltocht. We moesten allemaal verschillende ingrediënten verzamelen door opdrachten uit te voeren. Op het einde hadden we lekkere chips met een zelfgemaakt dipsausje van platte kaas, mayonaise en ketchup, citroensap en pikante saus. ’s Avonds kwam er een dansleraar die ons allemaal de charleston heeft leren dansen en ook de lindy hop! Dat was intensief. Daarna gingen we nog even naar de bar en dan vroeg onder de lakens want we moesten al om 7 uur opstaan!
 
Dworp dag 3
Na het ontbijt vertrokken we om 8:15 uur al naar de gemeenteschool in Dworp. Na een openingmoment en groepsverdeling begonnen de workshops. In de voormiddag mochten de leerlingen bij ons een hoofdbandje of een strikje maken. De kinderen konden voor de namiddag zelf een workshop kiezen en bij ons gingen we dieper in op de kostumering. De kinderen mochten zelf kostuums maken van krantenpapier en stoffen en konden zichzelf ook schminken. Ik was aangenaam verrast door deze hoed: de jongen had hem helemaal zelf gemaakt! Ons toonmoment was een modeshow. Op het einde van de schooldag hadden we een gezamenlijk slotmoment.



We gingen terug naar Destelheide en hadden toen ook even vrij. We werden dan terug verzameld om een overzicht van de dag te bekijken: sommige studenten zaten in een coördinatieteam en hadden een filmpje van de dag gemaakt. Dat was leuk om dat terug te zien! ’s Avonds was er een awardshow met een verassing: de studenten die de sessies beweging hadden gevolgd zaten in het complot en de awards werden aan hen uitgereikt! Niemand die het wist dus iedereen was verbaasd.



Iedereen was al verkleed in het thema van ‘Interbellum’ en zo gingen we ook naar de afterparty in de bar. We hebben gevierd en gedanst tot in de vroege uurtjes…


Dworp dag 4
Het opstaan was wat moeilijk en we moesten snel onze koffer maken want we moesten onze kamer al opruimen en de sleutel afgeven voor het ontbijt. Gauw een boterham in onze mond proppen en naar de lokalen om onze muzoboxen aan elkaar voor te stellen. We werden in 3 grote groepen verdeeld van ongeveer 30 studenten. Ik zal bij meneer van Lokeren en mevrouw Petja. Ik heb heel erg mooie verhalen gehoord. Daarna gingen we middageten en dan was het al tijd om naar huis te gaan!

 

Ik vond deze vierdaagse en de gehele module, de leukste tot nu toe. Als ik nu terug kijk, heb ik veel dingen geleerd die ik kan toepassen in de praktijk. Ik vind het ook jammer dat het er al op zit want nu zullen de andere modules wel erg saai lijken!
 
 
Veel liefs,
Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten