Klik op 'meer lezen' om mijn verslag van de vierdaagse in Dworp te lezen.
Dworp dag 1
Ondanks de
verse sneeuw, konden we iets na 9 uur ’s morgens met de bus vertrekken richting
Destelheide in Dworp. Eens we daar waren aangekomen, zetten we snel onze
bagages weg in de bagageruimte en gingen we naar de grote zaal om ons voor te
bereiden op het toonmoment dat we de vrijdag ervoor hebben voorbereid. Elk
groepje kwam aan beurt en werd door een ander groepje geëvalueerd. Dat gebeurde
op wel heel speciale manieren: vergelijken met een kleur, een dier of eten. Het
maken van een cocktail, een muziekinstrument of een emotie. Dat vind ik zeer
buikbaar voor evaluatie in de klas. Rond half 3 in de namiddag waren we klaar,
ruimde we het lokaal op en konden we met onze bagage naar de kamers gaan.
Om 17 konden we onze zelf gekozen sessies volgen. Ik koos voor muziek. We
gingen aan de slag met gedichten van Paul van Ostaijen die we op een rimte moesten zetten of zingen: wij deden het allebei. ’s Avonds werd er een leuke quiz georganiseerd die over alle muzische domeinen gingen en waarbij onze zintuigen ook werden geprikkeld. Mijn groepje eindigde op de derde plaats … langs onderen te beginnen. Daarna, vroeg in bed!
Dworp dag 2
Het was al
vroeg ochtend en na het ontbijt werden we terug verwacht in de grote zaal. De
taak van de workshop werd ons toegelicht die we de dag erna zouden organiseren.
We werden verdeeld in groepjes en zo kwam ik in het groepje bij Elien, Sara en Karen.
Wij maakten een workshop voor de bovenbouw rond beeld waarbij we aan
kostumering deden. Rond 16 uur speelden
we een spel: een sneukeltocht. We moesten allemaal verschillende ingrediënten
verzamelen door opdrachten uit te voeren. Op het einde hadden we lekkere chips
met een zelfgemaakt dipsausje van platte kaas, mayonaise en ketchup, citroensap
en pikante saus. ’s Avonds kwam er een dansleraar die ons allemaal de
charleston heeft leren dansen en ook de lindy hop! Dat was intensief. Daarna
gingen we nog even naar de bar en dan vroeg onder de lakens want we moesten al
om 7 uur opstaan!
Dworp dag 3
Na het
ontbijt vertrokken we om 8:15 uur al naar de gemeenteschool in Dworp. Na een
openingmoment en groepsverdeling begonnen de workshops. In de voormiddag mochten
de leerlingen bij ons een hoofdbandje of een strikje maken. De kinderen konden
voor de namiddag zelf een workshop kiezen en bij ons gingen we dieper in op de
kostumering. De kinderen mochten zelf kostuums maken van krantenpapier en
stoffen en konden zichzelf ook schminken. Ik was aangenaam verrast door deze
hoed: de jongen had hem helemaal zelf gemaakt! Ons toonmoment was een modeshow.
Op het einde van de schooldag hadden we een gezamenlijk slotmoment.
We gingen terug naar Destelheide en hadden toen ook even vrij. We werden dan terug verzameld om een overzicht van de dag te bekijken: sommige studenten zaten in een coördinatieteam en hadden een filmpje van de dag gemaakt. Dat was leuk om dat terug te zien! ’s Avonds was er een awardshow met een verassing: de studenten die de sessies beweging hadden gevolgd zaten in het complot en de awards werden aan hen uitgereikt! Niemand die het wist dus iedereen was verbaasd.
Iedereen was al verkleed in het thema van ‘Interbellum’ en zo gingen we ook naar de afterparty in de bar. We hebben gevierd en gedanst tot in de vroege uurtjes…
We gingen terug naar Destelheide en hadden toen ook even vrij. We werden dan terug verzameld om een overzicht van de dag te bekijken: sommige studenten zaten in een coördinatieteam en hadden een filmpje van de dag gemaakt. Dat was leuk om dat terug te zien! ’s Avonds was er een awardshow met een verassing: de studenten die de sessies beweging hadden gevolgd zaten in het complot en de awards werden aan hen uitgereikt! Niemand die het wist dus iedereen was verbaasd.
Iedereen was al verkleed in het thema van ‘Interbellum’ en zo gingen we ook naar de afterparty in de bar. We hebben gevierd en gedanst tot in de vroege uurtjes…
Dworp dag 4
Het opstaan
was wat moeilijk en we moesten snel onze koffer maken want we moesten onze
kamer al opruimen en de sleutel afgeven voor het ontbijt. Gauw een boterham in
onze mond proppen en naar de lokalen om onze muzoboxen aan elkaar voor te stellen.
We werden in 3 grote groepen verdeeld van ongeveer 30 studenten. Ik zal bij
meneer van Lokeren en mevrouw Petja. Ik heb heel erg mooie verhalen gehoord.
Daarna gingen we middageten en dan was het al tijd om naar huis te gaan!
Ik vond
deze vierdaagse en de gehele module, de leukste tot nu toe. Als ik nu terug
kijk, heb ik veel dingen geleerd die ik kan toepassen in de praktijk. Ik vind
het ook jammer dat het er al op zit want nu zullen de andere modules wel erg
saai lijken!
Veel liefs,
Marjolein ♥
Geen opmerkingen:
Een reactie posten